PUTRAJAYA TIME
Lilypie 4th Birthday Pic Lilypie 4th Birthday Ticker
Lilypie 6th to 18th Pic Lilypie 6th to 18th Ticker

Sunday, September 30, 2007

My 1st day Seoul Trip

I decided to write my 4 days trip to seoul after all..

Saja… sebenarnya weekend ni ada keje bawak balik. Kerja tertunggak dari 2 minggu lepas. Tapi biasalah bila bukak PC.. first thing.. connect to streamyx.. menjelajah blog… suka sgt aku baca cerita orang. Kali ini biarlah aku baca cerita sendiri pulak…..

Rabu (25 April)

Hari ni mmg aku cuti. Tak kerja. Sama dgn En.Hubby. Saja lepak2 dan nak spend masa mentara nak fly lewat malam nanti. Gi lunch kat Subang Jaya. Dia teringin nak makan nasi kandar. Aku memang tak minat langsung. Tapi makan lah jugak. Sat gi dpt sms dari Kak Z. Auntie dia meninggal. Innalillah.. alamak, jadi ke tak Kak Z pergi ni? Tapi katanya I ll see yer at the airport tonite.



Dlm itenary kata kul 9 pm gather kat Kaunter D. Apa pun takder ngan aku ni.. I dont even know sapa yang pergi dgn aku.. no flite ticket no visa (tapi katanya gi Korea tak yah visa tak tau lah aku). Gamble jek lah kami pegi. Bawak beg besar jugak – sarat dgn baju sejuk dan food. Surf kat internet Seoul will be around 14-18 degree cel. So sejuklah tu bg aku. Aku mmg tak plan nak beli baju2 sejuk kat sana. Sbb aku dah spend berhabisan beli jacket bagai masa kat Osaka last yr (Masa tu gomen bagi RM1500 – allowance baju sejuk kan.. so rasanya separuh gak yg aku habis membeli baju sejuk saja – taulah kat Jepun, asal pegang barang jek beratus2...). Bawak seme budak2. Sampai sana hanya geng CUI jek kelihatan. Lepas tu baru lah sorang2 sampai. Kat situ jugak lah berkenalan. 14 of us including 1 little girl who reminds me very much of cik totet. Confirm Kak Z tak pergi. Lepas dinner bagai, kami pun gerak lah ke departure. Masa tu sedih gak lah nak tinggal budak2. Ikut kata Kak Z, dia paling tak tahan tengok si WKH Jr, yg beria2 pelok dia masa nak babai aku. Idok pulok aku perasan masa tu…



Oh ya.. kami pergi di arrange oleh 1 travel agent, jd mmg seme ticket dan bagasi diorang urus. Kami ikut cam orang kena cucuk idung. Tak macam selalu aku gi travel.. segala2 nya kena buat sendiri. So ini kira relax banyak lah. Masa dlm flite kenal2 dgn orang SAM. Ok gak diorang ni. Flite rupanya transit kat KK. Pastu baru ke Incheon Airport, Seoul, sampai dalam kul 6 pagi. Incheon Airport.. camner ye keadaan nya..





Sejuk lah jugak. I think around 8 -10º Cel. KLIA lagi besar kut dr Incheon ni. Yg nak gelak masa pemeriksaan imigresen, ingat nak amik gambar, tapi kena sound ngan polis -- NO CAMELA. Hehehe..buat malu kaum jek

Sampai jek. Di sambut oleh one Korean lady, really forgot her name. Kami punya tourist guide di seoul. Naik bas.. dan on the way ke Shilla hotel, our 3 nites home. Incheon ni dlm 45 min ke seoul. Actually its quite a new airport dan di tambak tanah. Kalau tak tu, ini dah kira pantai lah. Kata KL (Korean lady) tu lah. Pastu dia pun pot pet lah mentara nak sampai hotel. Banyak jugak lah dia cerita.. sejarah negara dia.. population seoul. Kitaorang pulak sibuk dok pandang kiri kanan tengok kereta besar2. Tapi kebanyakannya local product. Aku tengok banyak hyundai, ssang young. Tapi ada sorang blogger kata seme kete putih. Aku idoklah perasan tang warna... ke aku ni buta warna? ..





Dalam kul 10 korea time, sampailah we all ke Shilla Hotel. Hotel cam best dan exclusive gitu. Tunggu kejap, dan dapatlah kita orang bilik masing. Kebanyakan stay 2 in a room. Cuma aku sorang jek single.. takdak pasangan. Ok gak tuh. Lebih privacy kan.. Diorang bg tau freshen-up a bit, dlm 1 jam turun balik utk lunch. Jom tengok bilik …


Very nice hotel and I like esp the bathroom. Seme barang Loccitane. Beli sendiri confirm tak mampu la… pakai sample pun jadik lah. Dan kat sini seme bilik ada Handphone yg kita boleh bawak kemana sj and it carries the hotel room tel. no. So kemana jek kita pegi, ppl can reach us by dialing the hotel no. Tapi aku tak pernah bawak HP ni keluar.. Sbb dah pegi grup, malas nak melayan bender2 gini…..

Makan time
Dah tukar baju lebih kurang.. turun kat bawah. Rupanya member2 lain dah sibuk amik gambar kat bawah. Masa ni spring... so bunga seme berkembang harum dan udara nyaman. ..






Dlm 15 min, sampai ke Itaewon (katanya kat sini ramai foreigners duduk dan macam2 restoran ada...) dan makan di resoran Al-Saba. Persian food. Very nice. Dan kami solat jamak zuhur dan asar kat sini. Tingkat atas restoran cam kedai karpet gitu.. mmg ada tmpt sembahyang. Dah kenyang baru boleh jalan ni... Fikiran aku terbayang brooch dah...

Visit Seoul
Hari ini tempat menarik yang dibawa ialah The Blue House (rumah PM dia ler), Imperial Palace, seme pun tengok dari bas jek lah.Imperial Palace turun jap kat gate tu.. tengok ada spring blossom lah.. boleh gak tengok bunga sakura. Walaupun dah terlepas kat osaka hari tu.. pastu tengok polis diorang muda2.. buat rondaan dengan skate board (they have national service here like spore.. so polis nya muda2 lah..). Seme anak lelaki kena masuk national service ni for at least 2 yrs I think..dan kalu sapa2 cam ada doctor case ke, cam cacat ke, they still have to serve the community by doing charity work.


Kemudian, tempat yang wajib.. National Folk Museum. Rasanya kalu tourist dtg, seme akan dibawa ke sini kut. Kat sini sejarah dan kronologi org korea dipamerkan. Kalu betul2 pay attention kat KL tu rasanya kalu kena amik exam korean history harus aku dapat A or kalu PTK ni aras 4 nih.... Museumnya besar.. dgn sekali2 istana pun ada dalam ni.. rasanya dlm 3 jam meround.. letih akak gitu. Pastu gi tengok pulak Stadium masa diorang buat WorldCup. Ha yang ni akak teruja sikit.












Tapi tak leh masuk dlm sbb diorang tgh buat renovation. Ada souveniour shop, tapi brg mahal giler. So aku tak beli apa2 pun. Bak kata KL, hari ni jer lah yg boleh leisure2, sbb lagi 2 hari akan di habiskan masa dgn lecture dan factory visit. Abis bila nak shopping nya kak oii? Pastu di bawaknya pulak kami ke KIM CHI skool.









Kim Chi ni sejenis makanan korea. Wajib ada dlm setiap menu depa. Dulu2 katanya dr pagi ptg siang malam diorang makan. Kim Chi ni macam sayur jeruk pastu gaul dgn sambal diorang.. cam pickle lah gitu ala2. tapi bau dia ada kureng.. dan kalu kena gaya buatnya boleh tahan berbulan2. Kami setiap sorang kena buat Kim Chi ni, dan ada member aku siap bawak balik kat hotel lagi utk dibawa pulang... sebenarnya abah aku kirim gak kim chi, tapi susahlak sbb nak bawak balik ke hotel, nak pack.. so rentikan lah. Kat sini jugak disediakan baju2 korea untuk di try. Its not kimono, han buk rasanya. Kat sini seme guna perkataan HAN kat depan. Korean ppl disebut HAN. Bahasa korea – han gul, baju korea – han buk... gitulah lebih kurang.





Malam pulak kami ke Korean Restaurant eating Korean food. Duduk bersimpuh atas tatami mat, kendian diorang dtg hidang dlm mangkuk kecik2 atas meja. Sambil makan ada cultural show. How do I rate this food? Entah lah.. can eat la… cam ikan masin dia.. tapi tang jeruk2 ni ada lah sikit kembang tekak aku. Ada member tu mmg lansung tak leh telan. So depa tapau nasi bawak balik hotel. Sebelum balik, diorang bawak we all gi Nongdemun kut.. Kat sini ada Mall 24 hrs. Diorang bagi kitaorang shopping dlm 2 hrs. Souveniours kat floor 5, aku beli sake cup, fridge magnet dan nail clipper. Conversion duit korea ni.. 1000 Won dalam RM4 . Sake cup tu 5000 won for 6 pcs. Nail Clipper satu 1000 won. Berpuluh ribu won gak lah duit habis malam tu, just for souveniours only. Mana brooch ni, tak nampak rupa banyang pun.. ada pun accesories cam sepit rambut tu banyak lah.. tapi mahal nyer.. baru nak sentuh 20K sini 10K sana. Dekat tempat handbag kat floor 1 pulak... aku cadang nak jenguk2 branded handbag. 1st grade imitation nya sungguh menyayat hati... aku plan nak cari yang dlm 40K/50K (RM100 - RM150 duit kita le).. tapi yg ditunjuk seme 200K ke atas. 100K pun tak dak..Tak mampulah teman.. baik aku balik Mesia cari bag bonia lagi bagus. Oh ya aku bawak dlm RM1,500 jek – 100USD and about 300,000 won. Ini duit ASB ler ni… Balik hotel around 12 midnite. Pastu orang SAM distribute magi dan biskut pulak. Ini utk orang2 yg masih lapar………. Oklah habis satu malam. Esok nak menempoh hari yg panjang. Oh ya, aku dah call rumah. Guna ring2 card kat public phone di seoul stadium. Guna coins dia… senang sangat dan murah lah jugak.

Ok.. next entry will be my 2 nd day in seoul.. alta la vista babeh






No comments: