PUTRAJAYA TIME
Lilypie 4th Birthday Pic Lilypie 4th Birthday Ticker
Lilypie 6th to 18th Pic Lilypie 6th to 18th Ticker

Saturday, August 23, 2008

Jaman Sekolah



Dah lama berhajat nak catatkan memory masa sekolah. so lepas subuh, mentara budak2 takbangun lagi , taip kat words and paste it here..


Masa balik kampung hari tu, Abah ada recommend satu kedai nasik berlauk sedap kat Ketereh (serati dan ayam kampung). So 2nd day pagi lepas subuh, kami laki-bini gi lah .. kata Abah, betul2 depan sekolah menengah ketereh. So we went and ate there. Sedaplah jugakk..sesuai dengan selera kami.

Masa tengah beli untuk bungkus…, ini dialognya :

Oghe Tuke Jual : Maghi mano lagi ni?

Oghe Tuke beli: Maghi sini la… nak make nasi belauk

Oghe Tuke Jual : Dok mano?

Oghe Tuke beli: Mache ..

Oghe Tuke Jual : Mache mano?

Oghe Tuke beli: Kat sekolah sains….

Oghe Tuke Jual : Jauh nya mari make sini

Oghe Tuke beli: Ayoh yang royak, dia rekemen

Oghe Tuke Jual : Mok ayah sapa… mace rajin kelih jah

Oghe Tuke beli: Tok kenal kut, diore pun kebetule lalu...


The moral of the story, mungkin, penjual tu , my classmate dulu, or my school mate, sbb kan dulu aku sekolah kat ketereh tu. Aku cerita kat En.Hubby, aku ni masa jaman persekolahan terlalu banyak sekolah and terlalu tak ramai kawan. Sampai aku rasa aku tak boleh ingat lebih dari 10 pun rakan2 sekolah aku dr aku Darjah 1 sampai aku Form 6. Mungkin masa UiTM , ramailah jugak aku kenal. Aku sekolah kat mana ya?



Pre-school – aku rasa macam aku tak gi tadika ke apa, tapi masa ni kami dok wardibun camp kat setapak.. aku tak ingat sangat..Cuma aku rasa cam ada belajar2 …

Darjah 1 – S.K. Si Rusa, Port Dickson (x de langsung rupa / nama kawan2 yang terlintas – cant remember anything)

Darjah 2 – S.K. Bagan, Tok Bok kut (aku tak tau kenapa aku sekolah sini, aku ingat2 lupa, rasanya sbb muloh ayah wei ngajar sini..tapi kenapa ma/abah aku hantar aku balik kampung ya ? aku pun heran dan tak sampai hati nak tanya diorang..) (x de langsung rupa / nama kawan2 yang terlintas – cant remember anything)

Darjah 3 – S.K. Machang (sbb muloh Ayah Wei ngajar di mana tah, dan aku dok dgn keluarga ayah wei ; di Kemuning- ini pun tak jelas dan aku ingat2 lupa.. samada aku darjah 2 & 3 atau darjah 3 sj) (rasa aku ingat sorang – Mashitoh kut nama dia dan sorang lagi faridah - aku rasa aku jumpa diorang balik masa sekolah menengah )

Darjah 4 – S.K. Si Rusa, Port Dickson (aku balik ke PD dan dok semula ngan ma/abah) ( ada sorang budak.. salina .. aku ingat dia dan cikgu lucy..cikgu english paling garang di dunia..sbb kalu buat salah mmg kena hantuk kepala kat papan hijau..salina ni selalu kena..gila betul cikgu zaman dulu.. aku pernah kena berdiri atas kerusi jek, pastu ada budak cantik, bahiyah ke apa nama dia.. dan budak lelaki shafie..diorang ni aku ingat sbb di lantik jadi pengawas. )

Darjah 5 – S.K. Si Rusa, Port Dickson – aku dah ingat masa ini, aku dah start main netball dan gila sukan. cikgu aku paling ingat cikgu rahim. Dia cikgu sukan merangkap cikgu BM. Aku tak tau tang mana dia berkenan kat aku, almaklumlah dahlah pendek, hitam legam lah pulak. tapi aku dpt jadi pengawas. Ada budak nama Suraya dgn Mastura. (aku ingat 2/2 ni sbb aku jumpa balik diorang kat ITM, tp Mastura keluar gi Maktab, dan Suraya ni, aku ingat masa orientation jek hai2..pastu sampai sudah buat2 tak kenal jek)




Darjah 6 – S.K. Si Rusa, Port Dickson – saat paling gemilang kat sekolah.. perasan lah ni. Sbb sukan, merata N.S eh takdelah daerah P.D jek aku round.. yg aku ingat, kami pernah main netball kat S.K Bagan Pinang, S.K Pasir Panjang,S.K Sunggala (ramai org jawa kat sini tau, kitaorang rasa diorang main bomoh, sbb member aku shooter kata asik tengok tiang gol bergoyang jek… entah ya ntah tidak… kami pernah kena 0-25. Aku mmg tetap dan berpencen jd C. pastu aku masuk nasyid lah.. koir lah - Koir – pernah sampai ke Seremban.- yg aku ingat lagu istana ratu .. sungguh amat indah istana ratu, menarik pandangan setiap waktu..lagu apa tah. Pah tu bunga mawar. Tapi kalah manjang la.. . Olahraga, pernahlah sampai MSSD. aku punya acara..sprint, 100m dan 4x100m ,long jump dan high jump. tapi takderlah excellent, setakat medal tu ada lah, tapi color gold/silver/bronze tu bersilih ganti la.. Aku tak ingat, aku masuk acara apa.. tapi masa kat padang high school PD tuh, aku ingat ada sorang anak org besar Askar la faridah nama dia , masa 100m (heat) dia tak sampai lagi, boleh cikgu rahim suruh aku ganti… aku dpt lah no 3, tapi bila final, dia suruh si faridah ni pulak lari… tah apa2 tah… kami yg bodoh2 ni ikut je lah.. hehehe jaman2 dulu pun ada kes cheating dlm sukan ni kan... member2 netball aku ingat rohana – muka bengis gitu…dia defend lah GK ke GD aku tak ingat. Pastu member kelas, aku ingat sorang, Suzana, macam mamak sikit and very pretty. Yg laki sorang pun tak terlintas kat kepala aku. Shafie tu je lah kut, sbb dia head boy. Tapi haram muka dia aku tak ingat . head girl dia aku lah. Tapi aku ni memag orang tak suka sbb garang bebeno. Insiden yg aku ingat, masa duty, ada sorang budak laki tak nak menyapu, aku ketuk kepala dia dgn duster, dia mengamuk, kejar aku ngan bulu ayam satu kelas, mencicit aku lari.

kalu aku gi PD, setiap kali lalu SK Si Rusa tu mesti cakap ngan budak2 ni sekolah mummy. dan aku sempat amik gambar. dulu msa aku sekolah, ada 1 jek bangunankayu dua tingat. sekarang ni ada 2/3 blok. depan sekolah, ada rumah cikgu. mmg aku ingat, cikgu rahim dgn volkswagen merah. mana lah cikgu aku tu sekarang. plum2 speki. bun, ko ingat tak cikgu rahim...


Sekolah menengah???? Ntah lah bila tahun pulak aku nak recall balik... ini pun sbb kes make nasi belauk kat ketereh, pastu mengenangkan aku ni tak de kawan2 yg lekat dlm ingatan..so this is my tribute to sapa ya..to my old school and to my self...

1 comment:

Anonymous said...

what happened to the other one?