PUTRAJAYA TIME

Toko 3 - banyak brand levis dan branded t-shirt
Sejuk di Tangkuban Perahu

Volcano yg masih aktif

Kesejukan di taman wisata alam

Makanan padang di Restoran Simpang Raya

Fish Spa 30min rp50K

Rumah Ebo

Rumah Ebo - Hall

Cik totet try baju polo & jeans levis

di blossom FO

alpukat teres di Pak Cik Met Ikan Bakar, Jln Sukajadi

This is my 3rd trip and this time I brought along with me, 10 family member En.Hubby

Itenary nya pun bertukar2, saat kami belum berangkat sehinggalah kami tiba dan pulang. Bermacam dugaan dan rintangan jugaklah yang kami tempuh. Wbgmpun, ini adalah sebahagian coretan yang di ingat , sambil berapakah uwang yang telah dihabiskan di sini.

Well, sebelum pergi, tukar duit RP3mil 2 minggu sebelum tu (RM320 - RP1 million), kemudian tambah lagi RP1 million - 2 hari sebelum berangkat di Money Changer Alamanda - mahal .. RM325.

Dah juga booking dgn sifu bandung, kak lina, grand apartment setiabudi 1 unit 3 berdroom apt (RP1.3mil) dan 1 van ISUZU 12 seater RP750K. Ini harga special katanya.

Tiket flitenya kami 8 orang dah tempah pada Julai 2008, seorang RM340 naik Airasia. Kemudian ada tiket terjah ranging from RM550 - RM650, 3 orang last minute nak pergi.

Ini lah kesah cheap travellers cam kami nih....................

Hari Pertama 7 Feb (Sabtu)
-------------- ---------------

(Malam sebelum tu, budak2 telah dibawa pulang oleh mama nya ke puchong)
6.30 pg - gerak dr rumah ke erl putrajaya
7.00 pg - naik erl ke KLIA, terus ke hentian bas ke LCCT (ERL - rm6.10 dan Bas - Rm1.50)
8.00 pg - sampai LCCT, dan terus check in - dpt seat 5A dan 5B
8.15 pg - tunggu yg lain2 sampai di McD. Diorang check in.
9.10pg - masuk dlm departure hall
9.40 pg - dipanggil untuk express boarding... tak tahu tiba2 dpt express baording, yg kelakarnya ada anatra kami yg dapat seat row 1. itu dah dekat2 dgn pilot tuh...

11.00 pg - sampai ke airport Bandung
11.45 pg - baru gerak ke apartment. Tapi kata Pak Herry (driver kami sepanjang 3 hari di sini), setiabudi dah fully book, so di bawak kami ke Summer Hill. Hotel menarik, tapi lokasi kurang menarik (jauh kepedalaman sikit..) so mintak Pak Herry suggest tempat lain. Dan dia bawa kami ke Rumah Ebo, jalan Dago. Kebetulan ada 2 family room yg kosong. So kami stay di situ pada malam 1st ini. (Dlm RP1.2mil for 2 rooms + 1 extra bed di bilik pompuan)

1.30 - lunch bekalan dari malaysia, rehat dan solat. (Bg Pak Herry Rp20K utk lunch dia)
2.30 ptg - kami ke Toko 3 tempat levis jeans dan branded tshirt. aku beli 1 jeans 518 RP245K, lepas tu ke Merdeka Factory Outlet. Menarik tmpt ni, besar dan banyak choice. sayang masa tak cukup kerana kami semua kena bergegas ke airport ambil 2 orang yg bertolak ptg.

5.00 ptg - menunggu di airport sampai 6.30 kerana flite delay.
7.30ptg - dinner di Simpang Raya, - makan Nasi Padang. Bg aku OK jer, tapi diorang kata tak berapa sesuai dgn selera. sini altogether dlm RP270K.
pastu terus ke FO sekitar Jalan Dago. Tunggu van utk balik Rumah Ebo di Donatello. Rasanya ada 3/4 FO yang kami masuk. Blossom, Raffles City dan Grande kut. Ingat nak beli kasut di Donatello, takder yang menarik sgt. Di FO lain, beli baju budak2.
9.30 pm - balik Rumah Ebo dan settled for the day.

- bayar terus sewa rumah ebo rp1.2mil (collet rp110k seorang)

(Tensi betul di sini, kerana sepanjang malam dan pagi ahad, air takde, paip pecah. so kami kena mandi di bilik air luar.. oleh kerna kitaorang bangun pagi, dlm 4.30pg, dpt lah solat dan mandi sikit2. yang lain2, mandi pun tak sempat...air kolah pulak habis.... nasib2...)

Hari kedua (8 Feb 2009- Ahad)
-------------------------------
7.00pg - berakfast dgn roti dan bekalan. Ikutkan ada breakfast, tapi oleh kerana takdak air, bfast pun lambat sikit. Seronok dpt tahu yg pasar Gazibu hanya walking distance sj.

7.30 pg - jalan kaki ke pasar Gazibu - best betul tmpt ni. tapi orang ramai sgt dan susah nak beli brg. kat sini, brg yg dijual berbagai2 dr makanan, buah sampai lah ke telekung, baju dsb. tapi baju2 branded takderlah. Kalau pandai bargain, harga mmg best. Kat sini aku sempat beli robe mandi budak2 - 2 for rp50K. katil + patung barbie cik totet rp50k. selipar dan sandal kulit rp50K. baju tidur budak , 2 for rp50K. beli CD 4, rp6K, beg nike khalis rp20k.

9.00pg - hujan turun, .......... kami pun naik angkut rp30k for the whole van (10 of us) balik rumah ebo. breakfast yg disediakan, air teh o, nasik goreng dan roti. (aku tak makan pun sbb jumpa pak sani bayar hotel dan transport rp 4.1 million) lepas tu, siap2 brg letak dlm bilik nanti pak herry tolong check out. kami nak ke pasar baru pulak.

10.00 pg - ke Pasar baru. Bermulalah adventure peniagawati di sini. aku mmg dah aim beberapa barang. Kami kat sini sampai kul 1.00. Dah cakap pd semua orang lunch di Aras 6. Aku dan en.hubby makan kat outlet pak cik met, tapi tak nampak sapa pun di sini, rupanya diorang seme dah tunggu di dlm van silap communication. laaaa... kesiannya. kami pun pegi jugak lah ke Pak Cik Met di sukajadi untuk lunch. aku tak makan dah la..hanya order alpukat juice my feveret je lah dan tukang order tuk yg lain2. (lunch utk semua rp870K- aku bayar dulu)
Di pasar baru, aku beli blazer 1 suit rp130K, jubah cantik, rp220k dan rp170k, tudung biasa 10helai, rp30k, beg dng rp70k. CD 30 juzuk quran + mp3 quran RP100k Beli japanese cotton 6 mtr rp240k dan 1 psg chiffon rp160k. En.Hubby beli 1 psg baju melayu rp220k pastu dia tak menyopping sgt.

3.00 - check in di setiabudi. dlm 3.30 jugak br dapt masuk. rehat2 di bilik. best bilik dia. selesa lah, tapi sebenarnya ber 11 ni berasak2 lah sikit. master bed room, kami yg pompuan(ber 6), 1 bilik lagi (ber3) dan 1 bilik (2). kul 5.00ptg - cik dah gi amik kawan dia kat airport, dan pukul 6.30 dia sampai. kami terus mintak pak herry bawakkan ke rumah mode. Kat Rumah Mode , aku tak beli sgt, tak banyak yg menarik. cuma 1 shirt esprit rp89k dan jeans gap cik totet rp89k. Minum kopi durian sambil lepak dgn pak herry..... terus sakit perut. dlm 8.30 keluar rumah mode, sempat gi FO natural. kat sini aku suka, banyak baju budak dan banyak lingeria victoria secret. aku ingat aku habis dlm rp500k di sini. pastu diorang ajak dinner kat depan grand setiabudi (ikan pesmol) - kawan cik dah belanja. (dont know how much) - boleh tahan lah makanan dia.

9.30 mlm - balik bilik. cadangnya esok nak ke tangkuban perahu

hari ke 3 (9 feb - Ahad)
-----------------------
7.30 pg - kami yg pompuan makan bfast bekalan, mushroom soup la, roti la, maggi la. yg lelaki 4 org dpt voucher bfast (4 pax per day)

9.00 pagi - keluar. jumpa pak herry di lobi, katanya hujan hari ni so tak sesuai ke tangkuban perahu pagi. dia syorkan kami ke pasar baru (dgn gembiranya org pompuan bersorak, tapi lelaki tak gembira....hehehehe). so kami pecah 2, yg pompuan ke pasar baru, yg lelaki ke Fo Jln Riau (Cascade/ heritage).

11.30 pg - Kami keluar dr pasar baru, dgn perasaan yg hampa kerana masih tak cukup masa.
Kat sini aku beli kain lace RP1.1 million. gila mahal, dan menyesal giler. 1 psg kain cotton rp180k. beg cik totet & uz,a & i beg jaln2 - rp140k

12.00 tgh - pegi pick up orang lelaki yg menunggu bagai nak rak kat cascade dan terus ke pak cik met utk lunch. (kat sini makan kat luar, so duduk di pondok masing2 - bayar asing2)

1.40 pm - gerak ke tangkuban perahu. best lah di sini. entrance fee rp35k each. kalau dgn budak2 boleh lama2 sikit kat sini. tapi rimas dgn orang yg mengerumun menjual menyebabkan kami, sekejap jek, pastu dalam kul 3.30 dah gerak turun. sempat ambil 2 gambar, dan beli souveniour rp120k (aku beli gelang & rantai jed tiruan pastu fridge magnet 3). singgah makan jagung. (tak sedap pun).

5.00ptg - balik apartment, kami nak ke paris van java. janji ngan pak herry kul 6 pm. orang lelaki ada yg nak berurut. sapa yang nak tinggal boleh rehat di apartment. akhirnya sorang jek tak ikut... yg lain semua follow.

6.30ptg - selepas gi beli buah (ada yg nak beli buah salak - kedai mahal lah pulak si pak herry bawak) , kami gi ke FO secret.. aku beli 2 bj mng rp89k each, utk abun, 1 kasut guess wkh rp95k dan 2 bj anak sedara hubby. 2 kemeja oshkosh utk adden dan muaz (rp89k each). lepas tu gerak dan kami sampai ke Paris van java dlm 7.30ptg . bg tau pak herry dtg pick up kul 9.30pm. ada yg terus balik aprtment, dan en.hubby dan abang dia pegi berurut (bahu dia terseliuh lah pulak) + fish spa. lepak kat sini. sempat round sogo. ada sale perfume dkny. buy 1 , and get 2nd one at 50% dicount. so aku dan niece pun belilah satu sorang. rp1.2mil. beli jugak skII trial set rp250k (dlm rm15.00 cheaper than mesia). makan kfc. nak makan JCO pun dah kenyang sgt. dlm kul 9 tunggu pak herry. tunggu punya tunggu lagi 2 org tak tiba2. mula panas hati. lepas tu diorang tipon kat pak herry, katanya dah balik aprtment....... laaaaaaaaaaaaaaa........... apasal tak habaq awai2. rupa2nya kawan dia kena heart attack, so terus bawak ke rumah sakit, dan teksi hantar ke apartment. jdlah perisitiwa perang mulut akibat salah faham sikit.

hari ke 4 (10 feb - selasa)
-------------------------
6.00 pg - solat dan bfast semua. kemas2 brg.

8.30 pg - check out. sebelum check out, bg tau seme orang yg tips akan diberi pada potter dan pak herry. (masa sampai di GS, tips rp40k aku bg jek sendiri pd budak angkat barang tu- rp20k sorang). untuk yang ini, masing2 bagi sendiri ikhlas lah. so kami buat collection, pd porter -dpt dlm rp48K. Utk pak herry kawan cik dah dah bg rp100k pd aku (share dia kesana kemari) - dan semua akan diserahkan kpd pak herry. aku & hubby personally bg rp50k. rasanya dapatlah pak herry rp200k utk tipsnya selama 4hari bersama kami. harap dia tak serik dgn telatah dan karenah kami.

9.00 pg - singgah di kartika sari beli brownies. aku terus ke ke dai hand bag kat atas. sempat beli 1 handbag parlontis rp350k. pastu hubby kat bawah beli kek dan kacang.

10.00 - sampai airport, check in, semua settledm, takder yg kena lebihan bagasi pun. kami check in grup. dan takder pun airasia timbang hand luggage... relax je lah.

11.00 - sementara tunggu flite, pekena indo mee.

11.30 pg- naik flite..sampai LCCT kul 2.30 ptg

2.30 ptg - ambik bagasi (lambat sampai tul, agaknya bagasi kitaorang gi london dulu..dlm 30m tunggu), kastam langsung tak cek brg..lepas semua, alhamdulillah

3.30 pm - sampai KLIA, makan kat burger king.

5.30pm - sampai putrajaya, balik rumah, lepas magrib gi ambik budak2................. habis lah cerita.

Ghaz said...
This comment has been removed by the author.

Dear Lala,

Nak tanya sikit Aprtment dan ISUZU tu u sewa melaui contact di Malaysia ke Malaysian dekat Bandung ke or contact di Bandung? Pandu sendiri ke Indon driver? Lagi satu the price to for the whole duration 4 hari ke? Thanks

adrianiku said...

PAKET MURAH LEMBANG AREA : RP 500.000 / 167 RM
> PLUS BBM / MINYAK
> PLUS PARKING TAX
> DALAM KOTA + LEMBANG AREA ( FLOATING MARKET, SARI ATER, TANGKUBAN PERAHU)
> TIDAK TERMASUK TIKET MASUK WISATA

PAKET MURAH CIWIDEY/GARUT : RP 700.000 / 213 RM
INCLUDE:
> 24 HOURS CAR USAGE ( TOYOTA Avanza)
> PLUS BBM/ MINYAK
> PLUS PARKING TAX
> DALAM KOTA + CIWIDEY ( KEBUN STRAWBERRY )
> TIDAK TERMASUK TIKET MASUK WISATA

NEED HOME STAY

NEW PAKET CARS + HOMESTAY = RP 900.000 NETT
INCLUDE :
> STAY FOR 2D/1N HOUSE IN PESONA BALI RESIDENCE ONLY 5 MINUTES FROM TOLL GATE BUAH BATU